Petua-Petua Berkesan untuk Menurunkan Berat Badan

Petua-Petua Berkesan untuk Menurunkan Berat Badan



Pengenalan


Ingin menjadi lebih cergas dan menurunkan berat badan? 

Bosan berusaha keras untuk mengekalkan diet dan rutin senaman anda? 

Terdapat peluang yang baik bahawa dengan mengikuti beberapa petua penurunan berat badan yang berkesan, anda boleh mencapai hasil yang lebih baik. 


Penurunan berat badan biasanya berlaku dengan mengeluarkan lebih banyak kalori daripada yang dikonsumsi. 

Oleh itu, diet rendah kalori yang ketat tetapi seimbang, bersama-sama dengan peningkatan aktiviti fizikal, adalah kombinasi yang paling ideal untuk melawan obesiti. 

Tambahkan beberapa petua penurunan berat badan yang berguna kepada teknik ini, dan anda akan segera berada di jalan untuk menjadi langsing dan cergas.



Berikut adalah beberapa petua penurunan berat badan yang paling berkesan untuk membantu anda kekal atau mencapai tubuh yang lebih sihat dan menarik:

Minum air sejuk. Ini adalah petua penurunan berat badan yang paling mudah, membantu badan membakar sehingga 40 kalori hanya dengan meningkatkan metabolisme untuk menghangatkan air.

Makan malam awal supaya anda memiliki satu atau dua jam untuk berjalan-jalan ringkas selepas makan malam. Antara waktu makan, apabila anda merasa lapar, ambil segelas air untuk membuat anda kenyang lebih cepat.


Salah satu petua penurunan berat badan yang berkesan ialah semasa memasak, kurangkan haba supaya anda boleh menggunakan kurang minyak. 

Kurangkan penggunaan makanan pedas dan berangan-angan. Sebenarnya, lebih bijak untuk menghapuskan mereka dari diet anda.


Lebih baik makan buah itu sendiri daripada minum jus
kerana ini memberikan lebih banyak serat kepada diet anda. Jangan lepaskan sarapan pagi anda. Jika tidak, anda akan makan berlebihan pada waktu makan seterusnya. 

Orang Perancis ada pepatah, "Makan sarapan seperti Raja, Makan tengah hari seperti Putera, dan Makan malam seperti Peminta sedekah." 



Walau betapa kita tidak suka pada orang Perancis, mereka memang ada point. Kita biasanya makan makanan terbesar kita menjelang akhir hari, bermalas-malasan di sofa menonton televisyen. 

Logik biasa diterapkan pada petua penurunan berat badan ini: Jika anda mengisi bahan api atau makanan, apabila kerja harian selesai, kesan yang terhasil adalah pengambilan kalori lebih banyak, dan tiada pembakaran.

Salah satu petua penurunan berat badan yang sangat membantu ialah minum banyak air dan mengambil minuman rendah kalori. Ini akan mengelakkan rasa lapar, dan kadang-kadang apa yang kita fikir sebagai lapar adalah, sebenarnya, haus. Pelajari untuk mengenal pasti lapar fizikal. 

Cecair panas seperti teh atau kopi tanpa gula memberikan perut anda rasa kenyang. Walau bagaimanapun, kopi, teh, dan soda adalah stimulan yang memberikan tenaga dengan cepat dan kemudian membuat anda lemah. Oleh itu, adalah penting bahawa anda minum jumlah air sejuk yang sama selepas minuman kafein itu.

Berbanding dengan roti atau bijirin, lebih selamat untuk memiliki kentang. Roti dua kali lebih gemuk daripada kentang (tetapi bukan kentang goreng, tentu saja). Apabila anda lapar di antara waktu makan, ambillah buah.




Sayur-sayuran hijau, buah-buahan yang lembut, dan bijirin yang berkhasiat membentuk diet semula jadi, satu yang sihat dan berkhasiat. Simpan sayur-sayuran seperti lobak dan timun sentiasa di tangan. Makanan sedemikian tidak mengandungi kalori tinggi tetapi masih boleh memuaskan selera anda.

Kadang-kadang, seseorang yang menjalani diet ketat mengalami keasidan, sakit kepala, sakit badan, mual, muntah, dan sebagainya. Semasa diet karbohidrat dikurangkan secara ketara dan oleh itu lemak yang terkumpul dalam badan mula larut. Ini menyebabkan ketosis, yang bertanggungjawab atas gejala ini. Ketosis boleh dielakkan dengan mengambil jumlah besar sayur-sayuran segar, buah-buahan, dan air.

Kesimpulan

Mengurangkan lemak berlebihan adalah penting bukan hanya untuk meningkatkan bentuk badan dan penampilan anda, tetapi juga untuk kesihatan yang baik secara keseluruhan. 

Dengan mengikuti petua penurunan berat badan yang disebutkan di atas, bersama dengan diet yang bijak, perubahan gaya hidup, dan senaman harian, anda boleh melawan obesiti dengan berkesan dan kekal muda serta cergas.

Terbaru Lebih lama

نموذج الاتصال